
ANEM Monitoring Izveštaj br. 60, za period januar –maj 2015.  1 

 

IV  MONITORING RADA NADLEŽNIH TELA, ORGANA  I ORGANIZACIJA 

 

REGULATORI  

 

1. Rеgulаtоrnо tеlo zа еlеktrоnskе mеdiје 

 

Pored aktivnosti koje su se odnosile na donošenje podzakonskih akata, Rеgulаtоrnо tеlo zа еlеktrоnskе 

mеdiје bilo je aktivno i u izricanju mera, i to mahom zbog pogrešnog označavanja programa i zbog 

kršenja obaveza pružalaca medijske usluge koje se odnose na zaštitu maloletnika. 

 

1.1.  Slučaj emisije „Parovi” Happy TV – Slučaj emisije „Parovi”, rijaliti programa koji se mesecima, 

gotovo danonoćno, emitovao na programu televizije Happy, najviše je zaokupljao pažnju javnosti. 

Regulatorno telo je još prošle godine, povodom istog programa, Happy TV-u izreklo opomene, da bi u 

periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, prvo u martu izreklo upozorenje, a potom u aprilu i privremenu 

zabranu objavljivanja programskog sadržaja. Upozorenje se odnosilo na period od 8. do 11. marta, kada 

je, po mišljenju Saveta Rеgulаtоrnоg tеla zа еlеktrоnskе mеdiје, emitovan sadržaj koji može da naškodi 

fizičkom, psihičkom i moralnom razvoju maloletnika. Pored toga, Happy TV je progam označila 

nepodesnim za mlađe od 18 godina, a prikazala ga pre 23 sata, kada se programi nepodesnim za mlađe 

od 18 godina ne mogu emitovati. Tom prilikom televiziji je naloženo da ubuduće sporni program 

označava kao nepodesan za mlađe od 16 godina ili 18 godina, u zavisnosti od stepena iskazivanja 

agresije, nepristojnog ponašanja, vulgarnosti i slično, u svakom konkretnom slučaju, kao i da ubuduće 

ne prikazuje „seksualnost” u ovom programu. Međutim, ovo upozorenje nije dalo zadovoljavajuće 

rezultate, a program je nastavio da izaziva naročito jake reakcije javnosti i rezultira brojnim 

primedbama građana Regulatoru, što je na kraju dovelo i do odluke Rеgulаtоrnоg tеla da izrekne 

privremenu zabranu objavljivanja programskog sadržaja, odnosno konkretnog rijaliti programa, koja je 

važila 24 sata. 

 

Član 50. stav 3. Zakona o elektronskim medijima propisuje da sadržaji koji mogu da škode fizičkom, 

mentalnom ili moralnom razvoju maloletnika moraju biti jasno označeni, i da se ne smeju objavljivati u 

vreme kad se osnovano može očekivati da ih maloletnici prate, imajući u vidu uobičajeni raspored 

njihovih aktivnosti, osim izuzetno ako je reč o zaštićenoj usluzi sa uslovnim pristupom. Članom 68. istog 

zakona, između ostalog, propisana je zabrana prikazivanja pornografije, scena brutalnog nasilja i drugih 

programskih sadržaja koji mogu teško da naškode fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju 

maloletnika. Novi Pravilnik o zaštiti prava maloletnika u oblasti pružanja medijske usluge prilično 

detaljno razrađuje obaveze iz citiranih zakonskih odredaba. Regulator je, u skladu sa članovima 28. i 29. 

Zakona o elektronskim medijima, ovlašćen da izrekne opomenu - kada pružalac medijske usluge izvrši 

povredu programske obaveze ili uslova iz dozvole, upozorenje - kada pružalac medijske usluge izvrši 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 60, za period januar –maj 2015.  2 
 

tešku povredu istih obaveza, te na kraju i privremenu zabranu objavljivanja programskog sadržaja - 

ukoliko je izvršena povreda bila naročito teška. Rijaliti program „Parovi” postao je tako svojevrstan 

neslavni rekorder, budući da je reč o prvom programu koji je uspeo da dovede do izricanja sve tri mere 

koje Rеgulаtоrnоm tеlu zа еlеktrоnskе mеdiје stoje na raspolaganju (izuzev oduzimanja dozvole). 

Privremena zabrana objavljivanja programskog sadržaja prvi put je izrečena u srpskoj regulatornoj 

praksi. Formalno, Savet Regulatornog tela za elektronske medije uradio je šta je mogao da uradi. 

Izrekao je, po prvi put, najoštriju meru iz svog „arsenala”. Televizija Happy, sa svoje strane, 24 sata, 

koliko je zabrana važila, nije emitovala svoj popularni rijaliti program, ali je domet izrečene mere ipak 

bio ograničen. Naime, i nakon mere, rejtinzi rijaliti programa „Parovi” ostali su izuzetno visoki, a 

produkcione promene u samom programu bile su gotovo kozmetičke. S druge strane, šteta koju je 

televizija Happy pretrpela nije bila prevelika budući da je dobar broj oglašivača i inače izbegavao 

oglašavanje u ovom programu, u želji da zaštite svoje brendove od dovođenja u vezu sa programom koji 

jeste gledan, ali krajnje kontroverzan.  

 

1.2.  Slučaj Kopernikus TV - Pravilo druge strane – U maju je izrečena opomena Kopernikus Cable 

Networks d.o.o, izdavaču medija KCN Televizija, zbog toga što je u sportskoj emisiji koju vodi Dejan 

Anđus, po nalazima Saveta Rеgulаtоrnоg tеla zа еlеktrоnskе mеdiје, preovladavao jednostrani ton, 

odnosno nije pružena jednaka šansa svim stranama da učestvuju u raspravi. U konkretnom slučaju 

radilo se o kontinuiranim napadima Dejana Anđusa na bivšeg potpredsednika Vlade Srbije a sada 

sportskog funkcionera Nebojšu Čovića. Naime, u junu prošle godine policija je protiv Nebojše Čovića 

podnela krivičnu prijavu zbog sumnje da je pretukao Dejana Anđusa, sačekavši ga ispred televizije 

Kopernikus, a nakon emisije u kojoj je, između ostalog, iznosio određene optužbe na njegov račun. 

Anđus je nastavio da se u svojim emisijama razračunava sa Čovićem, a Savet Regulatornog tela je 

opomenu izrekao procenivši da je takvo postupanje u suprotnosti s pravilom iz Kodeksa ponašanja 

emitera koje zahteva da se kod izveštavanja o raspravama koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim 

stranama koje učestvuju u raspravi pruži mogućnost da u polemici učestvuju na načelno ravnopravan 

način, uz zabranu prikazivanja jednostranih napada na ličnosti, i vođenja dugotrajnih ili ponavljanih 

kampanja u vezi sa pojedinim ličnostima, društvenim grupama ili institucijama bez relevantnih novih 

podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izveštavanje.  

 

SAMOREGULATORNO TELO 

 

2. Savet za štampu 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi Savet za štampu bavio se čitavim nizom žalbi, od kojih ćemo 

ukazati samo na dve. 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 60, za period januar –maj 2015.  3 
 

2.1. U prvom slučaju, po žalbi dnevnog lista „Politika” protiv takođe dnevnog lista „Blic”, povodom 

preuzimanja četiri „Politikina” teksta bez saglasnosti tog medija, postavilo se pitanje moguće povrede 

Kodeksa novinara Srbije, i to njegovih odredaba kojima se predviđa obaveza medija i novinara da 

poštuju važeće zakonodavstvo o zaštiti autorskih prava i da, kada dobiju dopuštenje za reporodukciju 

sadržaja iz drugog medija, to čine uz uvažavanje autora i uz navođenje izvora. U konkretnom slučaju 

„Blic” je svoj postupak pravdao odredbama Zakona o autorskim i srodnim pravima kojima je 

predviđena suspenzija autorskih prava u slučajevima izveštavanja javnosti putem štampe, radija, 

televizije i drugih medija o tekućim događajima, u obimu koji odgovara svrsi i načinu izveštavanja o 

takvom događaju. Komisija za žalbe Saveta za štampu ocenila je u svojoj odluci iz maja 2015, da se tri od 

četiri sporna teksta ne bi mogla podvesti pod „dnevne informacije i vesti koje imaju prirodu novinskog 

izveštaja”, već da je reč o autorskim rubrikama ili analitičkim tekstovima koji po svojoj formi nisu 

izveštaji i nemaju dnevnu aktuelnost, pa samim tim i nisu mogle biti zahvaćeni suspenzijom autorskih 

prava predviđenom Zakonom o autorskim i srodnim pravima, te da je shodno tome Kodeks novinara 

Srbije prekršen.  

 

2.2. U drugom slučaju, iz januara 2015, dnevni list „Kurir” je komentarisao snimak koji pokazuje 

neprimeren odnos Bebe Kanački, novinarke RTV Fokus iz Vranja u vreme kada je nastao snimak, a 

sadašnje portparolke psihijatrijske bolnice u Vranju, prema pacijentima te bolnice. Gospođa Kanački je 

podnela žalbu Savetu za štampu zbog neovlašćenog korišćenja snimka sa društvene mreže Facebook i 

sa Youtube-a. Članovi Komisije za žalbe Saveta za štampu nisu uspeli da donesu odluku o tome da li je 

objavljivanjem snimka došlo do povrede Kodeksa novinara. Deo članova smatrao je da činjenica da je 

snimak objavljen na Internetu ne može sama po sebi da oslobodi medij od obaveze pridržavanja etičkih 

pravila, te da se zgražavanje „Kurira” nad ponašanjem portparolke bolnice čini „neiskrenim, jer ni sam 

‘Kurir’ nije vodio računa o privatnosti pacijenata sa snimka”. U spornom slučaju evidentno je postojao 

javni interes da se simak objavi, posebno budući da postoji sumnja da je službenica zdravstvene 

ustanove ponižavala pacijente. S druge strane, legitimno je i pitanje da li je „Kurir” poštovao 

profesionalne standarde prilikom objavljivanja snimka, posebno uzimajući u obzir da se na snimku vide 

i druga lica, pacijenti, čija saglasnost za objavljivanje nije data, odnosno moguće i nije mogla biti data, 

uzimajući u obzir prirodu njihove bolesti. 

 

U ovim izveštajima smo u više navrata ukazali da slučajevi u kojima Komisija za žalbe Saveta za štampu 

ne uspeva da donese odluku po nekoj žalbi, ozbiljno podrivaju autoritet ove institucije. Naime, ako je 

Savet za štampu osnovan kao institucija koja bi rešavala žalbe pojedinaca i institucija objavljene u 

medijima, svaki slučaj u kom žalbu ne uspe da reši zapravo šalje poruku o nedelotvornosti tog tela i 

samoregulacije uopšte. Imajući u vidu značaj Saveta za medijsku scenu u Srbiji, bilo bi neophodno da 

njegovi osnivači pronađu mehanizme koji bi sveli na minimum mogućnost da do ovakvih ishoda 

žalbenih postupaka uopšte dolazi. 

 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 60, za period januar –maj 2015.  4 
 

DRŽAVNI ORGANI 

 

3.  Zaštitnik građana 

 

3.1. Zaštitnik građana se u svom izveštaju za 2014. godinu, između ostalog, osvrnuo i na stanje 

medijskih sloboda, konstatujući da „mediji u Srbiji nisu slobodni u meri primerenoj za savremenu 

evropsku državu i društvo, niti za ovde već jednom dostignuti nivo medijskih sloboda”. Izveštaj naročito 

apostrofira da postupci vlasti i okolnosti na medijskom tržištu pogoduju razvoju autocenzure i 

tendencioznom izveštavanju, zbog čega trpi Ustavom zagarantovano pravo građana da budu istinito, 

potpuno i blagovremeno obaveštavani o pitanjima od javnog značaja. Zaštitnik građana je naveo da 

država u kontekstu medijskih sloboda ima dve vrste obaveza, negativnu, da se uzdrži od akata koji bi 

mogli da se tretiraju kao cenzura, i pozitivnu, da pospešuje atmosferu slobode javne reči, kritičkog 

preispitivanja javnih tema i raznovrsnost mišljenja. Po oceni Zaštitnika građana, izvršna vlast i pojedini 

nosioci zakonodavne vlasti krše ovu pozitivnu obavezu. U Izveštaju se navode primeri u kojima se 

kritičko izveštavanje označavalo kao „subverzivna” i nečasna protivdržavna aktivnost, aktivnost koja 

koči reforme, napredak Srbije i mir i blagostanje njenih građana, ili kada oni koji pišu ili objavljuju 

kritičke tekstove bivaju sa visokih državnih mesta proglašavani za „strane ili tajkunske plaćenike”, 

„unutrašnje neprijatelje”, „domaće izdajnike”, „opoziciju” i slično, čemu sledi i javni linč u medijima 

bliskim vlasti, sa veoma konkretnim posledicama po privatni život tih ljudi. Beleže se i primeri pokušaja 

lične diskreditacije novinara zbog postavljenog neugodnog pitanja, te aludiranja na „skrivene motive”. 

Pored toga, mediji koji kritički izveštavaju na način koji protivreči vladajućoj retorici, osnovano 

strahuju od povlačenja oglašivača. U Izveštaju se navodi i da mehanizmi samoregulacije nisu dovoljno 

razvijeni, kao i da postoji bojazan da su pojedine emisije, koje su negovale javnu debate o pitanjima od 

značaja za javnost, ukinute iz razloga političke nepodobnosti. Po Izveštaju, problematičan je i način 

plasiranja informacija, koji je takav da se često sa istinitim, i dalje selektivno plasiraju nepotpune, polu-

informacije pa i potpuno lažne, činjenično netačne (dez)informacije, uz već prepoznato „curenje” 

poverljivih informacija u pojedine medije, što se naročito odnosi na podatke o istragama, čak i onim 

koje još uvek formalno nisu ni pokrenute. U Izveštaju se ukazuje i da su mehanizmi zaštite radnih prava 

novinara na niskom nivou, te da je njihovo sindikalno organizovanje slabo. 

 

Od pozitivnih stvari ukazano je da je učinjen „značajan normativni napredak” budući da su doneti 

medijski zakoni, te je izraženo očekivanje da će u narednom periodu postati vidljivi praktični rezultati 

njihove primene. Takođe je istaknuto da je rad Komisije za ispitivanje nerešenih ubistava novinara dao 

tokom 2014. godine prve opipljive rezultate, čija se tačnost proverava pred sudom. 

 

Izveštaj Zaštitnika nije rekao ništa novo, budući da se situacija u pogledu razvoja medijskih sloboda 

rapidno pogoršavala iz meseca u mesec, i iz godine u godinu. Tabloidizacija i autocenzura postaju lajt 

motivi medijske scene, s tim da se i dalje ne vidi način kako bi ovi problemi mogli da se reše. 



ANEM Monitoring Izveštaj br. 60, za period januar –maj 2015.  5 
 

3.2. Sve ono što je u svom Izveštaju naveo o primerima lične diskreditacije i javnog linča nepodobnih 

u medijima bliskim vlasti, o selektivnom plasiranju polu-informacija i dezinformacija, uz curenje 

informacija iz istraga u pojedine medije, Zaštitnik građana osetio je i na sopstvenoj koži. Naime, on je 

bio meta napada koje su predvodili pre svega tabloid „Informer” i pojedini elektronski mediji (TV Pink). 

Za napade je iskorišćen nesrećni slučaj koji se pre više od 20 godina dogodio u Jankovićevom stanu, 

kada je jedan njegov blizak prijatelj Jankovićevim oružjem izvršio samoubistvo. Upornim insinuacijama 

pojedini mediji pokušali su da kod javnosti stvore utisak da je za smrt svog prijatelja odgovoran sám 

Janković, iako se on po dokumentima i nalazima tada vođene istrage, u trenutku nesrećnog slučaja 

uopšte nije nalazio u stanu. Takođe, potencirano je da Janković u vreme incidenta nije posedovao 

urednu dozvolu za oružje kojim je samoubistvo izvršeno, što se ispostavilo kao netačno. Prećutkivanjem 

detalja istrage koja je okončana pre dve decenije, pokušana je kompromitacija ličnosti koja obavlja, pri 

tom krajne savesno i u svemu u skladu sa važećim propisima, jednu od najvažnijih državnih funkcija. 

Medijskoj hajci koja je pokrenuta, materijal su davali i državni organi, neobjavljivanjem ili samo 

selektivnim objavljivanjem podataka o ranije vođenoj istrazi. U kampanju su se uključili i pojedini 

funkcioneri vladajuće stranke koji su neosnovane tabloidne optužbe koristili za lične obračune sa 

Zaštitnikom građana. Ovo je samo još jednom pokazalo koliko je negativan uticaj tabloidizacije srpske 

medijske scene po autoritet ne samo pojedinih javnih ličnosti, već institucija i demokratskih procesa u 

zemlji. 

 

4. Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti 

 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti u martu je učinio dostupnim 

javnosti svoj Redovan izveštaj o sprovođenju Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog 

značaja i Zakona o zaštiti podataka o ličnosti za 2014. godinu. U Izveštaju je ukazano da mogućnost 

pristupa informacijama od javnog značaja koriste i mediji i građani, da se ranije preporuke Poverenika 

uglavnom poštuju, ali i da se broj intervencija Poverenika kao instancionog organa koji u žalbenom 

postupku donosi rešenja kojima nalaže državnim organima i drugim javnim entitetima da dostave 

tražene podatke povećao u odnosu na 2013. godinu. Struktura zahteva za slobodan pristup 

informacijama i dalje je takva da se oni uglavnom odnose na način trošenja javnih sredstava, a kao jedan 

od ključnih izazova u primeni Zakona istaknuta je nedovoljna saradnja vlade koja bi, shodno zakonu, 

trebalo da se stara da se rešenja Poverenika poštuju i izvršavaju. Poverenik je u Izveštaju dao i 

određene preporuke u cilju unapređenja poštovanja prava na slobodan pristup informacijama od 

javnog značaja, koje su usmerene posebno na uključivanje javnih beležnika i izvršitelja u krug organa 

javne vlasti, dužnih da informacije od javnog značaja čine dostupnim. 

 


